بارگیری...
ویژگی‌های تشک استاندارد کدام‌اند؟

ویژگی‌های تشک استاندارد کدام‌اند؟

 

اگر نمی‌دانید تشکی که استفاده می‌کنید باز هم شرایط یک تشک سالم و استاندارد را دارد یا نه، به این موارد توجه کنید:

تشک شما نباید در قسمت‌های مختلف خود فرورفتگی و برجستگی داشته باشد؛ هنگام دراز کشیدن، صدای غژغژ ندهد و انعطاف‌پذیری مناسبی داشته باشد. بعد از بیدارشدن از خواب بدنتان احساس درد، کوفتکی و یا کرختی نداشته باشد. اگر در تشک خواب شما این مشکلات وجود دارد بهتر است به دنبال تعویض تشک مورد استفاده‌تان باشید.

 راحتی و آرامش بعد از خواب را با شناخت ویژگی‌های یک تشک استاندارد تجربه کنید؛ ما در ادامه به بررسی هر یک از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

 

  1. راحتی

یک تشک خوب تکیه‌گاه مناسبی برای بدن (از سر تا پا) است و حالت ستون فقرات را در همان وضعیت ایستاده نگه می‌دارد. در زمان انتخاب تشک بیشتر به وضعیت قرارگرفتن شانه، باسن و کمر بر روی تشک دقت کنید چون در هنگام خواب بیشترین وزن بدن روی این نقاط قرار می‌گیرد، تشک خوب باید بتواند با توجه به نیاز فرد و بسته به راحتی او در خواب، این مشکل را برای وی حل نماید .

همچنین تشک‌های استاندارد دارای دریچه‌های تهویه هوا هستند که از تعریق و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند، تشک‌هایی که از الیاف خنک‌کننده ساخته می‌شوند برای افرادی که به گرما حساسیت دارند ویژگی مطلوبی به شمار می‌رود .

 

  1. دوام

کیفیت مواد به‌کار‌رفته مهم است. ممکن است برای خرید تشکی که دارای کیفیت بهتری است مجبور به پرداخت هزینه بالاتری شوید، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. با این کار نه تنها مدت زمان بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید بلکه بدنتان نیز در آرامش کامل به سر می‌برد، چرا که تنها در خواب است که بدن فعالیت روزانه و خستگی‌های چندین ساعت کار متداول را می‌تواند دفع کند.

یک تشک استاندارد باید پارچه‌ای از جنس الیافی طبیعی با دوخت محکم داشته باشد. دوخت‌ها و طرح‌های آن نباید آنقدر برجسته باشد که به کمر و بدن آسیب برسانند، بلکه انعطاف‌پذیری بالایی باید داشته باشند تا هر وزنی را تحمل کنند و زود گود یا پاره نشوند.

نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده‌سازی و بسته‌بندی تشک نشانه مرغوبیت کالاست.

اگر پارچه استفاده‌شده در تشک دارای درصد مناسبی از الیاف طبیعی نباشد، ممکن است باعث بروز بیماری‌های آلرژیک و ناراحتی‌های پوستی شود. ضدآب‌بودن، ضدحریق‌بودن و ضدنفوذ حشرات بودن پارچه‌های تشک هم از موارد مهم و ضروری است. 

 سعی کنید تشک‌هایی را خریداری کنید که دارای آستر دو یا چند‌لایه باشد زیرا آسترهای موجود در این نوع تشک‌ها باعث می‌شود لایه‌های داخلی آن به‌زودی دچار لکه و کثیفی نشود. اگر آسترهای آن از جنس قابل شست‌و‌شو باشد بسیار عالیست.

دوخت خوب و محکم تشک در قسمت‌های مختلف از جمله آستر و کناره‌های آن تأثیر زیادی در زیبایی و استحکام آن دارد.

 

  1. فضا

اگر تشک خیلی کوچک باشد آرامش و آزادی زمان خواب را از شما می‌گیرد. یک فرد سالم در حدود ۶۰-۴۰ مرتبه در طول شب غلت می‌خورد، بنابراین برای تجربه یک خواب راحت باید آزادی حرکت داشته باشید.

اندازه و ابعاد تشک از آیتم‌هایی است که هر فرد باید با توجه به فضایی که با قرار گرفتن در آن هنگام خواب احساس راحتی دارد و متناسب با مکان استفاده و قد خود انتخاب نماید؛ پس به سایزهای استاندارد اکتفا نکنید و طبق سلیقه و نیاز و راحتی خود اندازه تخت‌خواب و تشک دلخواهتان را سفارش دهید.

 

  1. جنس اسفنج

اسفنج به‌کار‌رفته در یک تشک مناسب باید از جنس مرغوب باشد تا بعد از یک مدت کوتاه، فرم و انعطاف خود را از دست ندهد.

در تشخیص نوع اسفنج به‌کار‌رفته تشک باید به وزن و تراکم آن دقت کرد. این اسفنج‌ها هر چه متراکم‌تر باشند به طبی‌ترشدن تشک کمک کرده و مقداری سفت‌تر می‌شوند و هرچه بازتر باشند شُل‌تر و گودتر می‌شوند.

نرم یا سفت‌بودن این وسیله‌ی خواب، بسیار مهم است هنگام درازشدن روی تشک نقاط حساس بدن باید پر شود که دچار درد عضلانی نشویم که در یک تشک استاندارد این تعادل وجود دارد.

 

      5.فنر

       به هنگام خرید این نکته را در نظر بگیرید که تشک فنرهای قوی و مقاومی داشته باشد. نوع فنربندی  تشک، داشتن فنرهای دوبل و آستردار، ضخامت مفتول فنر و فریم دور تشک در کیفیت تشک‌های فنری مهم هستند. همچنین تشک‌هایی که دارای فنر پاکتی هستند از قابلیت بیشتری برخوردارند به‌طوری که تمام فنرها تک‌تک داخل فنر و منفصل هستند و در صورتی که دو نفر روی تشک باشند با تکان خوردن یکی، دیگری متوجه نخواهد شد. همچنین در درازمدت فنرها به دلیل اصطحکاک یکدیگر جیرجیر نخواهند کرد.

 

  1. ارتفاع تشک

ارتفاع تشک نیز مهم است. تشک‌های طبی و استاندارد کمی از سطح تخت بالاتر می‌آیند در حالی که تشک‌های معمولی هیچ ارتفاع تعریف‌شده‌ای ندارند. با توجه به لایه‌های داخلی تشک اعم از نمد، الیاف، پنبه، رویه تشک، ارتفاع تشک‌ها متفاوت خواهد بود و در طول عمر تشک نقش بسزایی دارند.

بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و ارتفاع آن در محدوده ارتفاع استاندارد (22 تا 32) باشد؛ به‌طوری‌که هنگام نشستن در کنار تخت، زاویه زانو حدودأ 90درجه باشد.

 

  1. مموری فوم

تشک‌های نسل جدید دارای مموری فوم هستند که قیمت بالاتری دارند. مموری فوم برای اولین‌بار توسط سازمان فضایی آمریکا جهت جلوگیری از عوارض ناشی از شتاب ثقل به هنگام پرتاب فضاپیماها بر بدن فضانوردان اختراع شد. پس از آن به عنوان یک محصول بسیار مفید و ضروری به خانه‌های مردم در اروپا و آمریکا راه پیدا کرد.

ویژگی منحصر به فرد فوم‌های هوشمند تغییر شکل در اثر دمای بدن، برگشت‌پذیری مناسب پس از برداشتن نیرو در ناحیه تماس، تسهیل در جریان گردش خون، جلوگیری از گرفتگی عضلات و نیز جلوگیری از درد در ناحیه ستون فقرات است.

 

  1. محتویات مواد

محتویات تشک‌ها و نوع مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها در انواع مختلف این محصول متفاوت است. نمدهای عایق حرارت، فنرهای آستردار، الیاف طبیعی و فوم فشرده ازجمله مواد تشکیل‌دهنده تشک‌های مرغوب هستند، در حالی که تشک‌های معمولی فقط از فنر تشکیل شده‌اند یا ابر و مواد‌ پرکننده مانند یونولیت، پر و کرک در آن‌ها وجود دارد.

مراقب باشید که تشک‌های تقلبی را (مانند تشک‌های یونولیتی) به خاطر وزن کم یا قیمت ارزان انتخاب نکنید. به یاد داشته باشید که قرار‌دادن هزینه‌ی مناسب برای خریداری یک تشک استاندارد ارزشش را دارد.

 و در آخر برای طولانی‌تر‌شدن عمر تشک پیشنهاد می‌کنیم هر یک‌ماه یکبار تشک خود را سروته یا برگردانید و اجازه ندهید تشک خوابتان وسیله‌ی بازی کودک قرار گیرد.

 

 

 

نظرات کاربران

نظر بدهید